Monitoring IT w firmach – z jakich narzędzi korzystać?

Monitoring IT podstawowym narzędziem pracy w polskich firmach.

Według Raportu z badania ICAN Research pt.: Cyfrowa transformacja pod stałą kontrolą, Najbardziej rozwinięte technologicznie firmy traktują monitoring jako podstawowe narzędzie pracy.

Mają jasno określone KPI do mierzenia jakości procesów cyfrowych na styku z klientem oraz posiadają rozwiązania do śledzenia ich nieefektywności. Inne z kolei tworzą własne „nakładki” na narzędzia do monitoringu, dzięki czemu uzyskują dostęp do informacji o jakości procesów i pojawiających się problemach.

W większości badanych firm monitoring dotyczy wybranych platform, systemów, infrastruktury i bezpieczeństwa. Często są to procesy półautomatyczne, łączące automatyczną reakcję z decyzją ludzką. Niektóre etapy bywają monitorowane wyłącznie ręcznie, bez wykorzystania dedykowanych narzędzi. Równocześnie większość (70%) respondentów twierdzi, że zwiększenie jakości oraz wydajności posiadanych narzędzi do monitorowania zasobów i rozwiązań IT pozwoliłoby im poprawić efektywność biznesową.

Monitoring rozwiązaniem powszechnie stosowanym w polskich firmach.

Jak pokazało badanie przeprowadzone przez ICAN Research na podstawie ponad 300 wywiadów z szefami IT i biznesu, monitoring w badanych firmach najczęściej prowadzony jest w obszarze doświadczeń użytkowników (77%) oraz aplikacji i systemów (74%). Nieco ponad połowa badanych wskazała również cyberbezpieczeństwo (58%) i infrastrukturę (56%)

Czym różni się Observability  od monitoringu?

Podstawową różnicą pomiędzy observability a monitoringiem jest przeznaczenie i zakres.

Monitoring jest procesem zbierania, analizowania oraz wykorzystywania danych, w celu określenia, w jakim stopniu program osiąga założone cele. Służy  do przechwytywania i wyświetlania danych z góry określonych przez administratora.

Koncentruje się na podejmowaniu właściwych decyzji dotyczących zarządzania systemem w oparciu o obserwowane wskaźniki. Monitoring to przede wszystkim szukanie, czyli obserwowanie metryk i czekanie na nieprawidłowości, aby je wyeliminować.

Observability pozwala określić stan systemu, dzięki analizie jego wszystkich danych wejściowych oraz wyjściowych. Skupia się na wyciąganiu wniosków z danych użytecznych dla danego systemu, co służy określaniu przyczyny problemu.

Według omawianego raportu Respondenci w większości są zadowoleni z możliwości, jakie daje monitoring systemów i aplikacji (80%).

Natomiast wśród naszych klientów, największym zainteresowaniem cieszą się dwie platformy: ITManager oraz Axence nVision.

Axence nVision

Axence nVision® w jednym programie konsoliduje wszystkie funkcje niezbędne do zarządzania całą infrastrukturą IT. Posiada bogatą funkcjonalność i sprawdzi się w przedsiębiorstwach, które stawiają na bezpieczeństwo sieci, chcą ograniczyć ryzyko oraz dbają o legalność oprogramowania.

Monitoring sieci, helpdesk, kontrola pracowników i zasobów w jednym narzędziu, a także kompleksowe zarządzanie zasobami IT, Inventory, dataguard. Szczegółowe informacje na temat tego oprogramowania znajdą Państwo w zakładce zarządzanie infrastrukturą IT.

ITManager

ITManager to oprogramowanie, które zapewnia zgodne z najlepszymi praktykami centralne zarządzanie infrastrukturą informatyczną oraz procesami IT w organizacji. Wbudowany w system zestaw narzędzi wspiera administratorów IT w codziennych obowiązkach, a modułowa budowa pozwala dobrać i wdrożyć wymagane funkcjonalności.

Wdrożenie systemu ITManager jest profesjonalną i kompleksową usługą, która obejmuje instalację oprogramowania, indywidualną parametryzację, szkolenie administracyjne dla zespołu IT oraz wsparcie powdrożeniowe. Więcej o rozwiązaniu ITManager.